Pioneer Service Portal

Pioneer Car Europe

Online afhandeling van service aanvragen

Over Pioneer Car Europe

Pioneer Car Europe ontwikkelt elektronische apparatuur voor autovoertuigen, zoals navigatiesystemen, dashcams, multimedia systemen en subwoofers. De Europese activiteiten van het Japanse bedrijf worden al sinds 1970 vanuit België geleid.

De opdracht

Wanneer een eindgebruiker service nodig heeft voor een Pioneer systeem , kunnen ze daarvoor bij een geregistreerde Pioneer auto dealer terecht. De dealer kan vervolgens via een Service Portal service-aanvragen indienen, bijvoorbeeld voor een reparatie of vervanging. Deze service-aanvraag wordt vervolgens door gecertificeerde service centers  afgehandeld. Behalve service-aanvragen kan men ook onderdelen bestellen via het DPS deel van de applicatie.

Met de Service Portal worden de verschillende stappen in het proces gecoördineerd en administratief afgehandeld. De vorige portal was sterk verouderd en moest bovendien veiliger gemaakt te worden. Daarom is Wolfpack gevraagd om in nauwe samenwerking met Pioneer ITCC een nieuw portaal te ontwikkelen.

Diensten

  • Concepting
  • Ontwerp & Design
  • Realisatie

Ontwerpen

De opties en mogelijkheden van de Service Portal hoefden niet gewijzigd te worden. Wel zagen we veel mogelijkheden om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Het portaal kent veel vaste gebruikers die al jarenlang met het systeem werken. De grootste uitdaging was dan ook om een goede balans te vinden tussen het bewaren van de herkenbaarheid en vertrouwelijkheid van het oude portaal en tegelijk de uitstraling moderniseren en de gebruikerservaring te optimaliseren. Dit is gelukt door terminologie en volgorde van opties zoveel mogelijk hetzelfde te houden, door het verbergen van overbodige informatie en door de verbetering te zoeken in losse componenten zoals bijvoorbeeld een datumkiezer.

Techniek

We hebben de frontend ontwikkeld met Vue.js en NUXT, die door middel van een API met de Laravel backend verbonden is. Doordat veel gegevens uit verschillende systemen van Pioneer moeten worden opgehaald zagen we dat het op sommige momenten in het proces lang duurde voordat alle gegevens binnen waren en je als gebruiker verder kon. We hebben dit deels opgelost door waar mogelijk informatie vroegtijdig op te halen. Daarnaast hebben we duidelijke loading animaties toegevoegd zodat het duidelijk is dat er nog gegevens worden opgehaald.

We hebben ook met Pioneer meegedacht over de benodigde architectuur van het systeem. De verschillende gegevensbronnen binnen Pioneer zijn in een sterk beveiligde omgeving met firewall ondergebracht. Om deze snel en veilig te raadplegen is gekozen voor een Single Point of Entry binnen de firewall en een publieke server buiten de firewall die gegevens uitwisselen. Deze verbinding is goed beveiligd zodat enkel de publiek beschikbare data opgehaald kan worden. De frontend communiceert met de publieke server via een beveiligde API.

Resultaat

De nieuwe Service Portal is eind 2022 live gegaan en in fases zijn de gebruikers overgezet vanuit de oude omgeving. Op deze manier kon ook tussentijdse feedback nog verwerkt worden. Inmiddels is de nieuwe Service Portal volledig geïmplementeerd en wordt deze met succes door honderden medewerkers van autodealers en service center medewerkers gebruikt.

Enthousiast geworden?